Nieuws

Match2Work dit jaar erg creatief; Zowel de uitwerking van leerlingen als gehele traject

REGIO – Voor de derde keer zijn de afgelopen maanden zeven scholen met achtien docenten aan de slag gegaan om mee te denken met bedrijven binnen het project Match2Work. Totaal zijn hierbij 340 leerlingen voortgezet onderwijs en het mbo actief geweest met actuele vraagstukken bij bedrijven in de regio West-Friesland. Deelnemende scholen waren onder andere het Martinuscollege, SG Wiringherlant, Horizon College, D’ Ampte, SG De Dijk, OSG West-Friesland en RSG Enkhuizen hebben het door de beperkingen niet allemaal de eindstreep weten te volbrengen maar voor vijf scholen en hun leerlingen is dat wel gelukt.

In tijden van de maatregelen en klassen die in quarantaine moesten was het geen makkelijk traject. Vandaar dat Jan Smit met een opgenomen videoboodschap de leerlingen tijdens het online eindevent een hart onder de riem stak: “Iedereen is een winnaar want ondernemen is doorzetten. Respect voor bedrijven leerlingen en docenten.”

Vraagstuk

Meer dan 40 bedrijven hebben een casus (vraagstuk) bedacht wat bij hen ook echt speelt. Met recht was nu weg naar de eindstreep belangrijker dan het eindresultaat. Doordat met kleine groepjes gewerkt werd aan een vraagstuk konden velen wel op bedrijfsbezoek gaan om daar de casus toe te laten lichten.

Opdrachten

Vóór de afsluiting vrijdag 11 december hadden leerlingen van RSG-Enkhuizen al voor Nederlandse Zaken de opdracht voltooid en waren moderator tijdens chatsessie van de NHN Business Awards op 26 november. Leerlingen van OSG West-Friesland zijn druk bezig geweest met het maken van een site voor een specifiek product van Vitasys en hebben leerlingen van SG De Dijk zelf een route uitgestippeld voor een virtuele rondleiding voor groep 8.

Een groep van het Horizon College had een nieuwe doelgroep voor Rayvoltbike Noordwest aangeboord door marktonderzoek te doen onder jongeren evenals een groepje van SG De Dijk. Leerlingen van RSG-Enkhuizen hebben voor Stichting Kleurenblind Denken zelf een video gemaakt die indruk maakte op de jury. De opdrachten waren divers. Van IT tot marketing, het organiseren of bedenken van een activiteit in verband met Kerst, het ontwikkelen van workshops, een online modeshow, inrichting van een nieuw pand tot meedenken over de rol van de makelaar in 2040.

Eindevent

In plaats van een eindevent waarbij alle deelnemers op één locatie zijn werden de leerlingen, docenten en bedrijven op de verschillende scholen verbonden in een hybride event. Docenten zaten met hun klassen met taart van deelnemend bedrijf Spataro in de digitale sessie en veel groepjes hebben na afloop nog met de ondernemers gesproken om uitgebreid voor te leggen wat zij hebben bedacht en gedaan.

Presentator Otto Wijnen begeleide het geheel vanuit de studio en liet heel korte filmpjes zien die de leerlingen voor de jury van Vue Hoorn, Herberg de Compagnie, de WBG en Zeeman Vastgoed moesten maken.

‘Niet ideaal, wel geslaagde afronding’

Vooral communiceren, samen werken met de bedrijven, plannen, creatief denken, oplossingen bedenken werden genoemd als zaken die leerlingen geleerd hebben. “Niet ideaal in deze tijd maar toch een geslaagde afronding van het project”, concludeerde organisator Sylvia Bakker van Match2Work na afloop van het totale project.