Nieuws

Actie ‘Koop tulpen, juist nu’ slaat aan

Veerkracht tulpenkwekers opent nieuwe markten

“De Coronacrisis zette een forse streep door het voorziene topjaar van ‘Tulpen Boven Amsterdam’. “Maar”, zo verzekert Jeroen Kor, projectleider destinatiemarketing van Holland boven Amsterdam, onderdeel van Ontwikkelingsbedrijf Noord-Holland Noord: “Wij promoten onverminderd onze prachtige tulpen en blijven ondernemers zo goed mogelijk helpen om volgend jaar weer volop te kunnen bouwen.” Om deze belofte kracht bij te zetten, de betrokken partijen een hart onder de riem te steken én om alsnog de tulpen positief onder de aandacht te brengen, is de actie ‘Koop tulpen, juist nu’, in het leven geroepen.

Voor het derde achtereenvolgende jaar startte in februari de campagne ‘Tulpen Boven Amsterdam’, ditmaal in Julianadorp bij de Floratuin van familie Kroon, onder toeziend oog van ruim honderdveertig betrokken ondernemers en organisaties. “Toen hadden wij nooit kunnen voorzien dat deze omvangrijke on- en offlinecampagne, uitgezet in Nederland, Duitsland en België, een maand later geheel zou worden stopgezet”, aldus de projectleider die vertelt hoe met pijn in het hart de 100.000 flyers -in de Nederlandse en Duitse taal- noodgedwongen bij het oud papier belandden. “Acht kleurrijke evenementen -die de bezoekers een onvergetelijke educatieve, sportieve én ontspannen dag hadden moeten bezorgen- zijn afgelast.”

Ondernemers met veerkracht

Jeroen belicht de inkomensdaling van negentig procent én ondanks de tegenslagen de enorme veerkracht van vele ondernemers. “Het zal velen jaren kosten om dit verlies te herstellen. Ondernemers gaan massaal andere markten aanboren. Kijk bijvoorbeeld naar de Facebooksite van de ‘West-Friese Verkoopstalletjes’, die binnen een korte tijd een grote groei doormaakte. Inmiddels brengen rond de 30.000 leden nu onder meer de exporttulpen onder de aandacht in eigen land. “Het is mooi om te zien dat sommige ondernemers daar een goede omzet uithalen. BOLT Amsterdam, overigens niet betrokken bij de verkoopstalletjes, is hier ook een voorbeeld van. Het tulpenbedrijf zit, net als vele andere sierteeltbedrijven, in een lastige tijd. Om te voorkomen dat de enorme voorraden tulpen bij het afval belanden, heeft het bedrijf een actie opgezet waarbij consumenten kunnen kiezen of ze de tulpen onder, tegen of boven de kostprijs aanschaffen. Zo blijven duizenden tulpen een lot op de afvalberg bespaard.”

Elkaar helpen

Ook Casper Naber van Hotel van der Valk –zelf hard getroffen door de crisis- helpt mee aan het verspreiden van de actie ‘Koop tulpen, juist nu’. Hij steekt betrokken bedrijven en organisaties een hart onder de riem door aan de A7 belangeloos de actie te promoten op een ledmast. “Ik hecht veel waarde aan een sterke regio en gezond ondernemersklimaat. Dat kan alleen als je als ondernemers nauw samenwerkt, streeft naar partnerschap en elkaar helpt als dat kan. Daarom onder meer onze betrokkenheid bij Holland Boven Amsterdam en onze steun bij dit initiatief.”

Zeg het met tulpen

Als ander inspirerend voorbeeld noemt Jeroen de gebroeders Mats en Dave Boots van Bloemenleven.nl uit Hem. Kor: “Zij buigen een negatieve situatie om naar een positieve en bezorgen daarmee de sector nu en op de lange termijn -zelfs wereldwijd- meer exposure en omzet.” De broers kweken en verkopen onder meer tulpenbollen in hartvormige bakjes zowel online als offline. “Onlangs werden zevenduizend tulpenharten via de website besteld voor Belgische artsen. Mats Boots legt uit: “Wij verkopen een liefdevol verhaal met een groeiverwondering. Al zeven jaar zijn we bezig met de ontwikkeling. De laatste vijf jaar hebben we intensief geïnvesteerd in onderzoek en verbetering van ons product. Hieraan besteden wij jaarlijks 50.000 euro.”

De natuur in huis

Mats legt uit dat zij iets doen dat volgens de ‘broeier’ onmogelijk is. “De bol moet namelijk geworteld worden op water en de meeste soorten verdrinken zichzelf. Inmiddels weten wij dat dit met een bepaalde preparatie wel mogelijk is. Wij creëren een simpele huisbroei, waardoor mensen thuis kunnen genieten van het wonderlijke groeiproces van de tulp, waar ze zelf verantwoordelijk voor zijn. Zo brengen wij de natuur in huis. Ook kinderen op scholen genieten en leren hiervan”. In een maand tijd heeft het bedrijf bijna elfduizend bakjes verkocht, van kwekerijen en bedrijven tot de consument. Online of via een bezoek aan het bedrijventerrein. “De aanloop daar was enorm.”

Dankbare boodschap

Rijk worden van de bollen is niet de intentie van Boots. Samenwerken, daar is het de kweker om te doen. “Met aanvragen uit Rusland, Engeland, China en Duitsland is een order van 200.000 stuks niets. Dat is iets dat wij niet alleen kunnen, maar ook niet alleen willen. Laten we eerlijk zijn: niemand uit de sector wordt beter van deze crisis. Het kost velen zeker drie tot vijf jaar om weer een beetje adem te kunnen halen. Maar door samen te werken kunnen wij met elkaar dit verhaal in de toekomst compleet maken.” Mats vult aan: “Daarom is het belangrijk dat bedrijven -zoals T-Mobile en ook zorginstellingen dat al deden- een ‘dankjewel-campagne’ voor de medewerkers blijven voeren. Zo zorgen we samen voor een mooie, dankbare boodschap die zich via onze regio als een olievlek langzaam over de wereld verspreidt.”

Grootste bollengebied

Projectleider Jeroen Kor blikt alweer vooruit: “Ons ultieme doel: het toerisme als groeimotor van de regionale economie, zal volgend jaar onverminderd worden voortgezet. Samen blijven alle partijen de krachten bundelen om te laten zien dat we omringd zijn door het grootste aaneengesloten bollengebied ter wereld. En dat de campagne is stilgelegd, neemt niet weg dat de tulpen er nog zijn en dat we trots zijn op onze tulpen. Uit naam van Holland Boven Amsterdam laten wij mensen nu vooral thuis en lokaal genieten van de kleurenpracht van dit prachtige Noord-Hollandse product.”