Nieuws

Achtergrond: Project A7/A8 Amsterdam – Hoorn; ‘de weguitbreiding is broodnodig’

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) heeft Rijkswaterstaat als uitvoeringsorganisatie de opdracht gegeven het project A7/A8 Amsterdam – Hoorn uit te voeren. Arjan Gerritsen is de projectmanager en deinst niet terug voor grote en complexe projecten.

De uitdagingen die daar bij horen zijn talrijk en zetten hem in de ‘aan’ stand. ‘Ik streef er naar het project samen met het projectteam in een prettige sfeer tot een goed einde te brengen’.
Voordat Arjan bij Rijkswaterstaat ging werken, heeft hij ervaring opgedaan bij de provincie Zuid-Holland. Daar werkte hij zo’n 8 jaar aan de RijnlandRoute. De nieuwe wegverbinding tussen de kust bij Katwijk, de A44 en A4 bij Leiden. Dat project wordt momenteel gerealiseerd. Arjan: ‘Sinds 2017 werk ik bij Rijkswaterstaat aan de uitwerking van infrastructurele projecten. Ik wil altijd graag weten waar ik precies aan werk, dus ga ik naar buiten om te kijken hoe het daar echt is. Niet alleen voor het werk, maar ook privé rijd ik regelmatig over de A8 en A7 in de richting van Hoorn om mijn familie te bezoeken. Maar bijvoorbeeld ook voor Sprookjeswonderland en hockeywedstrijden van mijn zoon’.

Stand van zaken

De bereikbaarheid in het gebied tussen Amsterdam en Hoorn staat onder druk. Met het project A7/A8 Amsterdam – Hoorn breidt Rijkswaterstaat de A7 en A8 uit met extra rijstroken om de doorstroming te verbeteren. Arjan vertelt dat het project ook zorgt voor een verkeersveiligere A7 en A8. ‘Om zoveel mogelijk aan de richtlijnen voor verkeersveiligheid te voldoen, zijn er aanvullende maatregelen nodig. Deze onderzoeken wij in deze fase en proberen we mee te nemen in het project’.

Het project bevindt zich in de fase van de planuitwerking. ‘In deze fase, die nog enkele jaren duurt,  werken we het door de minister gekozen alternatief uit. Daarvoor worden tal van activiteiten verricht en producten opgeleverd’, legt Arjan uit. ‘Denk aan een ontwerpproces om te komen tot een wegontwerp. Effectstudies die gevolgen voor onder andere natuur, geluid en lucht duidelijk maken. Het landschapsplan moet ervoor zorgen dat de weg goed ingepast wordt in het landschap. We halen eisen en wensen op bij stakeholders zoals gemeenten en voeren gesprekken met betrokken regionale partners zoals de Vervoerregio’.

Tegenvallers horen erbij

Belangrijk kenmerk van een planuitwerking is dat altijd wordt gewerkt van grof naar fijn. De resultaten van de onderzoeken worden steeds gedetailleerder. Arjan vertelt dat gedurende dat proces je altijd tegen zaken aan loopt die je niet had voorzien. ‘Zo zijn we op basis van onderzoek tot de conclusie gekomen dat een viaduct niet uitgebreid kan worden, maar dat dit vervangen moet worden. Of dat drie rijstroken in een krappe bocht niet voldoende verkeersveilig te realiseren valt. Dit soort zaken vragen doorgaans extra onderzoek en dat kost tijd en geld. De mogelijke varianten zijn meestal duurder’.

Dit alles doet Rijkswaterstaat met het vizier op de langere termijn. Hoewel het door de coronasituatie nu minder druk is op de weg, worden er de komende jaren circa 40.000 woningen gebouwd in de regio en is de verwachting dat het autoverkeer op termijn weer toe zal nemen; zelfs tot voorbij het niveau van vóór corona. De uitbreiding op de A7 en A8 is hoe dan ook broodnodig.

Planning

Vooralsnog koers het project op de ter visie legging van het zogenoemde ontwerp tracébesluit in 2023 en vaststelling van het tracébesluit in 2025. Hoewel die momenten nog ver van ons vandaan liggen, kleven daar wel onzekerheden aan. Onder meer omdat de stikstofproblematiek ook van invloed is op dit project en omdat onzeker is of er voldoende budget is om alle elementen van het project te realiseren.

Klik voor een vergroting. Beeld A7A8.nl