Nieuws

Westfriese toekomstvisies – Dennis Vroegindeweij: ‘Werkgelegenheid voor jong talent en mensen met afstand tot de arbeidsmarkt’

Elf Westfriese ondernemers zijn gevraagd om na te denken en ook deels te dromen over hoe zij de toekomst van Westfriesland zien. Een visie gebaseerd vanuit het dagelijkse werk, maar ook als inwoner en werkgever voor de regio Westfriesland. Reacties zijn welkom, graag zelfs. Alle visies en reacties worden gebundeld en gedeeld met beleidsmakers en aangeboden aan de lokale politiek als input voor de gemeenteraadsverkiezingen van maart 2022. Daarnaast volgt er een actie lijst die door ondernemersverenigingen en koepelvereniging WBG gebruikt zal worden als speerpunten voor de komende jaren.

Naam: Dennis Vroegindeweij (46)

Thuis: in Hensbroek

Werk: directeur-eigenaar Devi-Comfort en Devi-Stairlifts in Obdam

Gemeente: Obdam

 

Deze rasechte Rotterdammer raakte ‘verdwaald’ in Noord-Holland. Via Hoofddorp kwam hij steeds een stukje verder naar het Noorden. Inmiddels woont en onderneemt hij al 15 jaar in West-Friesland waarbij zijn blik ver over de grenzen rijkt, de wereld rond. Hij ziet kansen op het gebied van productie, personeel en begeleiding, bereikbaarheid, online werken en internationaal succes.

Ons bedrijf biedt technische innovaties. Van mobile broadcast apparatuur voor o.a. BBC en Discovery tot trapliften om ervoor te zorgen dat je zo lang mogelijk thuis kan blijven wonen. Ons bedrijf is internationaal georiënteerd. Het staat in West-Friesland, maar had net zo goed in Rotterdam kunnen staan. De verandering die ik wens is vooral Europa breed en heeft te maken met de supply chain. Onze trapliften bestaan uit onderdelen die zoveel mogelijk zelf of in Nederland worden geproduceerd. Echter ontkom je er niet aan om voor een aantal onderdelen afhankelijk te zijn van China. Omdat we al decennia lang alles in China hebben laten maken, bestaat onze eigen maakindustrie bijna niet meer en zijn wij veel te afhankelijk van Azië. Veel bedrijven hebben daar last van. Een hogere importheffing op goederen uit Azië is nodig en levert tegelijkertijd geld op voor het opzetten van een milieuvriendelijke Europese maakindustrie.

“De supply chain moeten we naar Europa en Nederland halen”

We moeten ervoor zorgen dat er veel meer in Europa en Nederland wordt geproduceerd. Zodat we niet meer afhankelijk zijn van een schip dat vast ligt in het Suez kanaal of de luchtvaart die drie keer zo duur is geworden. We kunnen het hier echt wel, dat laten wij zien, maar ook bij ASML in Brabant bijvoorbeeld maken we hele mooie machines waarmee andere bedrijven zoals Samsung en Intel chips maken.  Maar die gaan vervolgens allemaal naar India, Amerika en China en blijven niet in Europa.

“Een proeftijd van vier weken is te kort”

Goede mensen vinden is een ander belangrijk punt. Ik heb 35 man personeel, allemaal uit West-Friesland. We zijn vaak op zoek naar assemblagemedewerkers. Iedereen kan dat werk doen en toch is het moeilijk ze te vinden, ook via de UWV. Ook weten veel mensen die aan het werk kunnen,  ons niet voldoende te vinden.

Ontslagen worden en gedurende langere tijd thuiszitten heeft een hele grote impact op mensen. Een proeftijd van vier weken is te kort om te wennen en te ontdekken of ze bij ons passen. Dat maakt het risico erg groot. Als ze zich daarna ziek melden moeten we ze tot een half jaar doorbetalen. Mensen worden te weinig gestimuleerd om van de bank af te komen. Ze hebben alles, maar worden niet blij van dat thuiszitten. Je wordt blij als je kunt deelnemen aan de samenleving en aan het werk kan. Maar dan moet daarin wel de knop om en dat red je niet in vier weken.

“Hier liggen veel kansen voor jong talent”

We hebben ook hoger opgeleid personeel in dienst, vaak vanuit stage of een afstudeerplek van opleidingen zoals Hogeschool InHolland. Toen ik het bedrijf begon in 2011, draaide het op mij en op stagiaires. Wij bieden veel kansen voor jong talent. Op technisch gebied ontwikkelen we ons heel breed; electronica, apps, websites, maar ook verspaning. We hebben de nieuwste high tech machines staan waarmee je mag werken. Dat trekt jonge mensen aan. Heel mooi als je geïnteresseerd bent in techniek.

“Overheid kan met subsidies en coaches werkgelegenheid helpen creëren”

Door onze traplift internationaal in de markt te zetten, schalen we op en creëren we werkgelegenheid. Oók voor mensen met een beperking tot de arbeidsmarkt. Zou leuk zijn als de overheid daarbij zou helpen met subsidies of coaches. Om aan de ene kant productie op te schalen en aan de andere kant mensen die nu thuiszitten aan het werk te helpen.

“De gemeente wil de handen niet branden aan commerciële bedrijven”

Werksaam, UWV en WBG helpen ons wel aan nieuwe contacten. Maar we lopen te veel zelf het risico. Misschien heb ik niet het juiste netwerk, maar het lukt mij niet daarmee verder te komen. Via de gemeente kon ik bij een ambtenaar terecht waar het vraagstuk precies bij moet passen. Als de vraag er maar een beetje buiten valt dan gebeurt er niets. Ze willen hun handen niet branden aan privileges voor commerciële bedrijven.

“Alle industrieterreinen moeten een goede busverbinding hebben”

Bereikbaarheid naar ons bedrijventerrein De Braken is een probleem. Naar Obdam is een prima treinverbinding, maar vanaf daar moet je 20 minuten lopen. Hier is geen bushalte. Alle industrieterreinen zouden toch een goede busverbinding moeten hebben. Die bus hoeft alleen ’s ochtends en ‘s avonds twee keer te rijden. De faciliteiten op het bedrijventerrein zijn wel goed. We hebben net glasvezel, snel internet en veel zonnepanelen.

“Made in the Netherlands is een goed label”

West-Friesland heeft mooie bedrijven. Het staat bekend om zaadveredeling en tulpen, maar ook zaken zoals de GPS systemen die op een trekker zitten en nu onze trapliften. Ik zie veel kansen in de zaadveredeling. Op de wereld moeten steeds meer monden gevoed worden en graag op een zo goedkoop mogelijke manier die het milieu zo min mogelijk belast.

West-Friesland niet zo zeer, maar Nederland in zijn geheel is wel vooruitstrevend in het zich laten zien over landsgrenzen heen. Als er op een doos ‘Made in the Netherlands’ staat, wordt dat goed ontvangen. Het buitenland heeft goede associaties met Nederlandse producten.

“Online werken is veel efficiënter”

Wij doen veel online. Trainingen, meetings, bestellingen. We zijn ook monteur op afstand. Via team viewer kunnen we overal ter wereld meekijken en bijsturen. Wij hadden het allemaal al klaar, Covid heeft ons het laatste zetje gegeven. Het zal grotendeels zo blijven. Minder reizen is slecht voor de luchtvaart, maar werkt veel efficiënter. Voor het sociale contact moet je wel vervangende dingen doen. Elk jaar een dealermeeting van een paar dagen. Dan nemen we ze mee de bloemenvelden in, langs de molens en gaan we samen een biertje drinken. We hebben er een prachtig gebied voor.

“Voor toeristen, ook uit Nederland zelf, is hier genoeg te zien”

Voor toeristen, ook uit Nederland zelf, is hier genoeg te zien. Je stapt op de fiets en bent zo in het weiland. Die natuur heb je rond Rotterdam niet, daar vind je vooral industrie, rook en schoorstenen.

Het leven hier is fantastisch hoewel huizen voor jongeren wel duur zijn. Dat is de markt en volgens mij een probleem van alle generaties die voor het eerst een huis willen kopen.

“Soms mogen we wat langer nadenken voor we beslissen”

Mijn droom voor de toekomst is om iedereen die nu thuis op de bank zit aan het werk te krijgen. En om zo groen mogelijk te produceren. Liefste alles op zonne-energie. Maar eerst moeten we goed nadenken over wat we nodig hebben voor de toekomst. Soms mogen we wat langer nadenken voor we beslissen. De WBG start daartoe goede initiatieven. Als je met bedrijven samen de schouders eronder zet, gaat alles uiteindelijk sneller.


Wat vind jij hiervan? Laat weten met welke punten je het eens bent en met welke niet. Een motivatie is altijd welkom en helpt ons om de juiste actiepunten met goede argumenten te delen met beleidsmakers. Bekijk de gehele serie Westfriese toekomstvisies via deze link.