Nieuws

WDO casus: Studenten digitaliseren offerte proces van MED Trattoria

Ondernemers in Westfriesland kunnen sinds kort hun bedrijf beter voorbereiden op de toekomst. De Werkplaats Digitaal Ondernemen (WDO) helpt daarbij. Studenten van Inholland Alkmaar en het Horizon College helpen via die werkplaats de ondernemers met data-analyse, automatisering én online marketing.

 

Ashley Jonkman is business developmer bij MED trattoria. Ze wil het offerteproces automatiseren om meer tijd over te houden voor andere zaken. Via Ontwikkelingsbedrijf Noord-Holland Noord kwam zij in contact met Werkplaats Digitaal Ondernemen. Inmiddels wordt zij geholpen door drie studenten van Hogeschool Inholland Alkmaar om haar offerteproces te digitaliseren.

Ashley: “Ik maak mijn offertes in Word of Excel en verstuur ze dan per e-mail. Ik dacht op een gegeven moment: dit moet toch beter en efficiënter kunnen? En toen kwam ik de Werkplaats tegen. Het onderzoek doen naar hoe je het offerteproces beter kan inrichten, kost gewoon veel tijd en het is ook nog kostbaar.” Tweedejaars studenten Kevin de Lange, Noah Meijners en Jeroen Avis moeten voor hun opleiding Business IT Management een aantal uur vrijwilligers werk doen en kozen voor de opdracht van Ashley.

Kevin: “We zijn in april begonnen met het in kaart brengen van het proces op basis van de bestanden die Ashley ons heeft laten zien, bijvoorbeeld hoe een standaard offerte eruitziet voor een bepaald event. Toen zijn we langs Ashley gegaan en hebben we het nieuwe proces in kaart gebracht. We kiezen er in overleg uiteindelijk voor om niet met een ander systeem te werken, maar de huidige systemen beter te gebruiken.” Jeroen: “Wat we nu gaan doen is het proces over zetten in een use case. Vanuit die use case bouwen we een wire frame en een database ontwerp. En hier gaan we Ashley dan in meenemen en haar helpen met het implementeren van deze nieuwe werkwijze”.

Ashley: “We hebben het proces echt samen doorlopen. Het advies het ik nog niet gezien. We hebben wel regelmatig contact met elkaar, ze stellen relevante vragen, maar werken verder heel zelfstandig. Ik vind het leuk om te zien hoe ze werken. Het zijn wel echt ervaren jongens, ze weten wat ze aan het doen zijn. Ze komen op mij over als jongens die echt veel van hun vak weten.” Noah vult aan: “En voor ons is het weer leuk om de kennis die je op school hebt geleerd toe te passen in de praktijk en te checken of het klopt met de realiteit. Voor ons is het dan ook erg leerzaam. En het gaat toch om een echte opdrachtgever, dus eigenlijk is het voor ons meer dan een stage.”

Ashley raadt bedrijven zeker aan om vraagstukken in te dienen bij de Werkplaats Digitaal Ondernemen. Ze heeft nog wel wat tips: “Maak de scope niet te groot. Dan kan je er zelf ook het meest uithalen. Je kan niet je hele automatiseringsproces bij ze neerleggen. Maar door je te focussen haal je er een mooie deel opdracht uit en dit kan je echt concrete inzichten geven. Ik vind het ook leuk om studenten een kans te geven. Ik weet zelf hoe waardevol het is om in de praktijk ervaring op te doen. Voor ons een kleine moeite en op deze manier geef je mensen de kans om dingen in de praktijk te leren.”

 

Ken je of ben jij een mkb’er uit West-Friesland en heb jij een data-vraagstuk of -uitdaging en ben je klaar om een digitaliseringslag te maken of ben je nieuwsgierig geworden? Stel je vraag via: wdo@inholland.nl

De ondersteuning van de studenten bij het vraagstuk is kosteloos. Studenten leren bij en van het bedrijf in de regio. Bedrijven uit het mkb hoeven zelf geen kennis te hebben van digitalisering om mee te doen.