Samen talent aantrekken en behouden
Seed Valley is wereldwijd hét centrum voor plantenveredeling en zaadtechnologie. Dagelijks werken tientallen bedrijven aan de ontwikkeling van nieuwe groenten- en bloemenrassen. Maar ze hebben meer gemeen dan alleen innovatie: ze staan voor dezelfde uitdaging als het gaat om het aantrekken van personeel. Voor voorzitter Jeroen de Haas reden genoeg om aan te haken bij de WBG. ‘Samen kunnen we de talentwaarborging veel beter aanpakken dan ieder voor zich.’
Seed Valley zet zich in voor het aantrekken en enthousiasmeren van talent voor de gezamenlijke zaadsector in Noord-Holland. ‘Samen onder één noemer zijn we krachtiger. Seed Valley is de kweekvijver voor talent en zorgt voor voldoende instroom voor de bedrijven.’ Het netwerk is zestien jaar geleden ontstaan vanuit een gezamenlijk uitdaging: het vinden en binden van goed personeel. Inmiddels staat het netwerk als een huis en blijft het groeien. ‘Het merk Seed Valley is een begrip. We hebben een programmabureau dat plannen ontwikkelt en uitvoert – met als doel talent enthousiast maken voor een toekomst in onze sector.’
Uitdagingen groter aanpakken
‘We zijn een non-competitieve samenwerking van bedrijven uit de plantenveredeling en zaadtechnologie. Denk hierbij aan zaadveredeling en -behandeling, maar ook techniek, data en sales. Veel vakgebieden en dus veel diverse functies en vacatures. Er zijn volop banenkansen voor (jong) talent en zij-instromers.’ Talent aantrekken en vasthouden hangt echter samen met meer factoren. Huisvesting bijvoorbeeld. Daar is een aanknopingspunt voor de WBG, die al heel lang met dit topic bezig is. ‘We willen wél meer mensen hier naar toe krijgen én houden. Maar we hebben niet de capaciteit om dat zelf op te pakken. Het is belangrijk om initiatieven binnen en tussen de regio’s te omarmen – mooi dat we daar nu bij kunnen aanhaken.’
Samenwerken is belangrijk
‘Arbeidsmarkt en talentontwikkeling zijn voor ons echte speerpunten. We werken met het programmabureau, samen met Seed Valley-bedrijven, aan onderwijs- en kennisvragen die aansluiten op de behoeften van de praktijk. Voor ons is het heel waardevol: goed geschoolde medewerkers. En we trekken hierbij samen op. We maken gebruik van elkaars netwerk. Dat netwerk is belangrijk en kan tot veel meer leiden. We hebben elkaar, WBG en Seed Valley, echt iets te bieden. Als je elkaar regelmatig bijpraat over dingen die spelen, kom je meer raakvlakken tegen. Zo vind je sneller waar je met elkaar op kunt doorpakken.’