Pleidooi ondernemers: ‘Spoorlijn en dubbele rijbaan op Houtribdijk’

DOOR westfriesebedrijvengroep OP 10 december 2018

Leg een spoorlijn over de Houtribdijk, verdubbel het aantal rijbanen. Daar pleit de Westfriese Bedrijvengroep (WBG) in Noord-Holland voor. ,,Je zult maar onderweg zijn naar Lelystad Airport en je vlucht naar Málaga missen omdat er een ongeluk op de dijk heeft plaatsgevonden’’, zegt voorzitter Hans Huibers.

Hij omschrijft de dijk tussen Enkhuizen en Lelystad als een ‘soort karrenspoor’. Met twee rijbanen een kwetsbare route, want een ongeluk betekent geheid een opstopping. ,,Terwijl het een belangrijke oost-west-verbinding is’’, zegt Huibers. Het alternatief, ‘onderlangs via Amsterdam’, is veel drukker. ,Daar rijden we bijna altijd in de file in’’. De WBG, waar volgens Huibers zo’n 1000 ondernemers achter schuilgaan, pleit daarom voor extra rijbanen en een spoorlijn over de dijk. ,,Nu Lelystad Airport een vakantievliegveld wordt, zal de druk op de dijk toenemen. Er zal meer verkeer van Noord-Holland naar Flevoland rijden. Laat de uitbreiding van het vliegveld de catalysator zijn.’’

Applaus

Huibers deed zijn oproep vrijdagmorgen 7 december jl. op een bijeenkomst van comité Lelystad Airport Moet Door. Hier waren vertegenwoordigers van zo’n 20 bedrijfskringen uit Flevoland en omgeving aanwezig, die het plan met luid applaus beloonden. Ook wethouder Janneke Sparreboom van Lelystad reageerde enthousiast. ,,U vindt ons aan uw zijde’’, zei ze tegen Huibers. Gedeputeerde Jan-Nico Appelman was voorzichtiger, maar kan zich iets voorstellen bij een bredere Houtribdijk. ,,De A- tot Z-route (Alkmaar-Zwolle) wordt stapsgewijs verbeterd en de dijk is daar onderdeel van.’’ Al kan het lang duren voordat de infrastructuur op de dijk van Rijkswaterstaat wordt aangepakt, gaf hij aan.

Rode draad op de bijeenkomst waren de kansen die het vakantievliegveld voor het bedrijfsleven biedt. Jan van Mourik van VNO-NCW Brabant-Zeeland vertelde dat deze regio een economische impuls heeft gekregen door Eindhoven Airport. Hij ging niet voorbij aan de keerzijde: de discussies over zaken als fijnstof, aanvliegroutes en nachtvluchten. ,,Een vliegveld geeft altijd gedoe’’.

Nu is het nog de vraag of Lelystad Airport de geplande opening in 2020 haalt en zelfs óf dat gebeurt. Deze week blokkeerde de Europese Commissie de zogeheten verkeersverdelingsregel waarmee het ministerie vakantievluchten van Schiphol naar Lelystad wil dwingen te verhuizen. Een nieuwe vertraging, de derde, doemt op. Vliegvelddirecteur Hanne Buis houdt de moed erin. De terminal is bijna klaar, de luchtverkeersleiders zijn in opleiding. ,,Wij kunnen op elk moment in 2020 openen’’, zei ze.

0 reacties

Laat een reactie achter

Wilt u meedoen met de discussie? U bent van harte welkom!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *