Nieuws

Nieuwe input corona loket

Taskforce Katapult

De taskforce is in het leven geroepen om regionale ondernemers zo goed mogelijk te ondersteunen tijdens deze crisisperiode. Het doel is dat ondernemers in de startblokken staan en een vliegende start kunnen maken naarmate de economie weer op gang komt. De taskforce wil hierin een bijdrage leveren door ondernemers zodanig te ondersteunen, dat zij hun huidige capaciteit zo lang mogelijk kunnen behouden.

De taskforce is een initiatief vanuit de WBG en wordt vertegenwoordigd door ondernemers, Rabobank en de loketten UWV, WerkSaam Westfriesland, WerkgeversServicePunt en de zeven gemeenten West-Friesland. De werkzaamheden bestaan uit:

  • Een verkenning van maatregelen en initiatieven die de schade voor werknemers op korte termijn kunnen beperken;
  • Een verkenning van initiatieven om ondernemers op lange termijn, na de crisisperiode, te ondersteunen;
  • Het stimuleren en ondersteunen van een soepele begeleiding van ondernemers naar de voor hen relevante regelingen;
  • Het monitoren van de werkdruk en de capaciteiten van de loketten;
  • Het signaleren en verzamelen van de ontwikkelingen, vraagstukken, tips en mooie initiatieven vanuit de praktijk.

Voor het verzamelen van deze ontwikkelingen en ervaringen is er een meldpunt in het leven geroepen. Via dit meldpunt kunt u uw ervaringen delen van bijvoorbeeld de aanvraag van een bepaalde regeling. Dit kunnen problematieken zijn waar u tegenaan loopt in de praktijk, maar ook mooie initiatieven die van ondersteunende waarde kunnen zijn. Ook zijn alle tips en trics welkom, waar andere ondernemers rekening mee kunnen houden.

De vraagstukken die via het meldpunt binnenkomen zullen tijdens het wekelijkse overleg van de taskforce besproken worden. De uitkomsten hiervan zullen met u gedeeld worden via de nieuwe nieuwsbrief ‘’NAAM’’. (let op: anders dan de maandelijkse WBG-nieuwsbrief). Verder bevat de nieuwsbrief relevante updates van regionale maatregelen, regelingen en initiatieven.

Geïnteresseerd? U kunt zich hier aanmelden voor de nieuwsbrief. Zo kunnen wij u regelmatig op de hoogte houden!

*Hyperlink toevoegen

—————————————————————————-

Informatie over de effecten en hulpkanalen voor ondernemers en werkgevers

Op deze pagina vindt u alle informatie en doorverwijzingen naar landelijke websites voor het indienen van aanvragen en verdiepende informatie. Het overzicht bestaat uit de landelijke, provinciale en gemeentelijke maatregelen, die genomen zijn om de maatschappelijke gevolgen van de coronacrisis zo minimaal mogelijk te houden.

Heeft u ondersteuning en begeleiding nodig omtrent welke regeling bij uw onderneming van toepassing is? Neem dan contact op met Chris Ekkerman van het WerkgeversServicePunt Noord-Holland Noord via chris.ekkerman@Werksaamwf.nl.

Tevens kunt u voor meer informatie terecht bij het UWV loket. Neem hiervoor contact op met Lisette Frelink via lisette.frelink@uwv.nl. Heeft u een vraag voor de West-Friese gemeenten? Neem dan contact op met Matthijs Beute via m.beute@hoorn.nl.

Een belangrijk instrument die u ook verder kan helpen in de keuze en aanvraag van een regeling is de Corona calculator. Deze berekent op basis van uw bedrijfsnaam of kvk-nummer de regelingen waar u in aanmerking voor komt. De regelingen worden geselecteerd op basis van uw sector en personeelssituatie.

Als gevolg van het coronavirus COVID-19 komt waarschijnlijk de financiële performance van veel ondernemingen onder druk te staan. De algemene verwachting is dat ondernemingen te maken kunnen krijgen met vraaguitval, oplopende debiteurentermijnen en een oploop van kosten om de vitale bedrijfsprocessen overeind te houden. Als gevolg hiervan neemt de kredietwaardigheid (het vermogen van een onderneming om aan haar betalingsverplichtingen richting financiers te kunnen voldoen) van menig onderneming af. BDO heeft op dit gebied een aantal belangrijke aandachts- en actiepunten voor u op een rij gezet. Deze vindt u hier.

————————————————————–

Landelijk

Het kabinet heeft verschillende financiële noodregelingen in het leven geroepen voor werkgevers en zelfstandigen. Het gaat om regelingen zoals belastingmaatregelen, tegemoetkoming voor vaste lasten, kredietverstrekking, garantiestelling, subsidie voor loonkosten en inkomensondersteuning:

 

1. Tijdelijke noodmaatregel Overbrugging voor Werkgelegenheid (NOW)

Vanaf 1 maart kan een ondernemer die omzetverlies verwacht (minimaal 20%) bij het UWV voor een periode van drie maanden een tegemoetkoming in de loonkosten aanvragen.

  • 100% omzetverlies = 90% tegemoetkoming;
  • 50% omzetverlies = 45% tegemoetkoming;
  • 25% omzetverlies = 22.5% tegemoetkoming.

Let op: bereken goed voor welke periode van drie maanden u de NOW aanvraagt. We adviseren om hiervoor uw accountmanager in te schakelen of te bellen met de UWV telefoon NOW via 088-8982004. Houdt u loonheffingennummer bij de hand.

Rekenhulp omzetverlies berekent het percentage omzetverlies over een periode van 3 maanden. Dit percentage moet u opgeven bij de aanvraag van een tegemoetkoming NOW. Voor de aanvraag is geen eHerkenning nodig. De veel gestelde vragen vindt u hier.

 

2. Extra tijdelijke ondersteuning voor zelfstandigen zonder personeel (tozo)

De Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandig ondernemen geldt voor zzp’ers en mkb’ers. Deze ondersteuning is in de vorm van een aanvullende uitkering voor levensonderhoud en/of bedrijfskapitaal en bedraagt maximaal 1.500 euro netto per maand.

Let op: wanneer bij de aanvraag niet alle inkomsten gegevens zijn opgegeven, zullen deze achteraf in mindering worden gebracht c.q. teruggevorderd. Vraag hier de Tozo-regeling aan

Westfriese ondernemers kunnen hiervoor terecht bij WerkSaam Westfriesland:

  • 3 maanden (tot op heden tot 1 juni);
  • ZZP-er is gestart voor 1 januari 2020;
  • ZZP-er is 1.225 uur per jaar werkzaam in eigen bedrijf of zelfstandig beroep;
  • Bedrag afhankelijk van gezinssamenstelling;
  • Bedrag aanvulling tot sociaal minimum €1.500,31 netto per maand;
  • Dit bedrag hoeft niet te worden terug betaald.

U kunt ook een lening aanvragen vanuit WerkSaam Westfriesland:

  • Lening voor bedrijfskapitaal max €10517,-.
  • Dit bedrag dient terugbetaald te worden.

Hiervoor kunt u mailen naar bbz@werksaamwf.nl Algemene info BBZ vindt u hier.

Ondernemers uit Alkmaar, Bergen, Castricum, Den Helder, Heerhugowaard, Heiloo, Langedijk en Texel kunnen terecht bij www.haltewerk.nl

 

3. Versoepeling uitstel van betaling belasting en verlaging boetes (Belastingdienst)

Ondernemers die in de problemen zijn gekomen door de coronacrisis kunnen uitstel van belastingen aanvragen. Ook eenmanszaken en zzp’ers komen in aanmerking. Bij de belastingdienst kun je 3 maanden uitstel van belastingbetaling aanvragen.

Uitstel kan aangevraagd worden voor betaling van inkomstenbelasting, vennootschapsbelasting, loonbelasting, omzetbelasting/btw, kansspelbelasting, accijns, de verbruiksbelasting alcoholvrije dranken, assurantiebelasting, verhuurderheffing, energiebelasting en andere milieubelastingen.

Kleine ondernemers kunnen een langere uitstelperiode krijgen en wordt tijdelijk meer vrijgegeven op g-rekening om de bouw- en uitzendbranche te helpen.

 

4. Uitstel van aflossingsverplichting hypotheek of zakelijke lening bij bank

Zakelijke lening: De meeste banken bieden tot 6 maanden uitstel van betaling van de aflossingsverplichting van ondernemers. Aanvraag: bij de banken, zoals Rabobank, Qredits, ABN Amro, ING, de Volksbank en Triodos

Hypotheek: De meeste banken bieden tot 6 maanden uitstel van betaling van de aflossingsverplichting van ondernemers. Aanvraag: bij de banken, zoals Rabobank, ABN Amro, ING, de Volksbank en Triodos

 

5. Verruiming regeling Garantie Ondernemersfinanciering (GO)

Ondernemingen die problemen ondervinden bij het verkrijgen van bankleningen en bankgaranties kunnen gebruik maken van de GO-regeling. Het maximale garantiepercentage is 80% voor grootbedrijven en 90% voor het mkb. U kunt met de GO-regeling minimaal 1,5 miljoen euro en maximaal 50 miljoen euro lenen. Deze regeling moet worden goedgekeurd door de Europese Commissie. Het kabinet is in overleg met de banken om deze regeling – na goedkeuring – z.s.m. open te stellen. Informatie over het in aanmerking komen en de manier waarop u kunt aanvragen, vindt u hier.

6. Rentekorting kleine ondernemers op microkredieten Qredits

Microkredietenverstrekker Qredits financiert en coacht een grote groep kleine en startende ondernemers, die via de bank vaak moeilijk aan financiering komen. Qredits stelt een tijdelijke crisismaatregel open: voor kleine ondernemers die geraakt worden door de coronaproblematiek wordt uitstel van aflossing aangeboden voor de duur van zes maanden. De rente gedurende deze periode is automatisch verlaagd naar 2%.

Kleine ondernemers en zzp’ers die nog geen krediet hebben bij Qredits, kunnen daar terecht voor het aanvragen van een lening of overbruggingskrediet als gevolg van de coronacrisis

Lees meer over de Qredits-hulplijn of bel naar 0546-534080 of e-mail via hulp@qredits.nl. Voor sparren over financiële vraagstukken, bel met een Qredits-crisiscoach via 0546-534085.

 

7. Compensatieregeling getroffen sectoren door COVID-19 (TOGS)

Ondernemers die door de maatregelen van het kabinet moesten sluiten of geen/beperkt omzet hebben, kunnen een eenmalige uitkering van 4.000 euro aanvragen. Informatie over voor wie deze regeling is, vind je hier. Kom je in aanmerking? Aanvragen TOGS-regeling verloopt via rvo.

Update uitbreiding TOGS-regeling: Extra groepen ondernemers in de non-food-sector zoals winkeliers kunnen nu ook gebruikmaken van de regeling Tegemoetkoming Ondernemers Getroffen Sectoren COVID-19 (TOGS).

 

8. Verruimde BMKB-C regeling voor ondernemers

Dit is een verruimingsmaatregel waarbij de omvang van de borgstellingskrediet in de BMKB verhoogd is van 50% naar 70%. De regeling is ook toepasbaar op overbruggingskredieten en rekening courant kredieten met een looptijd tot 2 jaar. Bovendien is de premie voor de BMKB verlaagd van 3,9% naar 2%.

De verruiming is essentieel voor de liquiditeit van kleinere ondernemers die inkomsten of productie mislopen door het coronavirus. Denk aan horecaondernemers en hun toeleveranciers, een reisbureau, maar ook bedrijven die niet meer aan grondstoffen vanuit het buitenland kunnen komen.

De BMKB is bestemd voor ondernemingen met maximaal 250 werknemers (fte) met een jaaromzet tot 50 miljoen euro of een balanstotaal tot 43 miljoen euro. Enkele bedrijfsgroepen en financieringsdoeleinden zijn uitgesloten en hebben eigen regelingen. Ondernemers in de landbouw kunnen bijvoorbeeld gebruikmaken van de Borgstelling landbouwkredieten.

Aanvragen van de regeling doet u niet zelf. Dit gaat via een geaccrediteerde financier (meestal uw bank). Banken kunnen aanmeldingen voor de verruimde BMKB bij RVO indienen. Meer info over aanvragen vindt u hier.

 

9. Regeling tijdelijke Borgstelling MKB-landbouwkredieten (BL)

Agrarische ondernemers kunnen deze regeling aanvragen bij de bank. Ministerie van LNV werkt aan een aanpassing van de regelgeving, zodat ook het mkb in de visserij- en aquacultuursector hier gebruik van kan maken.

 

10. Corona Response Investment Initiative

De Europese Commissie heeft een Corona Response Investment Initiative (CRII) van 37 miljard euro voor alle EU-lidstaten aangekondigd om de zorg, het mkb en de arbeidsmarkt te ondersteunen. De Europese Centrale Bank en andere toezichthouders zorgen dat banken goedkoper geld kunnen lenen van de ECB, dat ze daarna weer aan hun klanten kunnen lenen. De ECB koopt dit jaar voor honderden miljarden euro’s extra bedrijfs- en staatsobligaties op. De Europese Investeringsbank-groep (EIB) zal tot 40 miljard euro aan financiering mogelijk maken om bedrijven die zijn getroffen door het coronavirus financieel te ondersteunen.

Let op: Er zijn bedrijven die zich presenteren als overheidsinstantie, en die aanbieden om tegen betaling je aanvraag te regelen. Aanvragen bij bijvoorbeeld RVO, UWV en je gemeente kun je gewoon zelf doen. Aanvragen kosten geen geld.

 

———————————————————————————

Nog vragen? Meer informatie is te vinden via onderstaande links afkomstig van de website van de Rijksoverheid:

 

Regionale maatregelen Noord-Holland

De provincie Noord-Holland helpt ondernemers en organisaties die zijn getroffen door de coronacrisis. Om het leed en de impact van de crisis te verminderen, presenteert de provincie een hulppakket.

1. Online spreekuur

Er is een online spreekuur voor ondernemers uit het netwerk van de provinciale MKB-instrumenten: Programma Investeringsgereed Innovatief MKB Noord-Holland (PIM), GO!-NH, Innovatiefonds NH en Participatiefonds Duurzame Economie Noord-Holland (PDENH). Ondernemers krijgen antwoord op hun vragen over ondersteuningsmaatregelen.

Meldt u hier aan. U wordt op de hoogte gebracht van de eerstvolgende online bijeenkomst.

 

2. Tijdelijke crisistafel

De financieringstafel Noord-Holland Noord wordt tijdelijk ‘crisistafel’. Provincies financiers en andere netwerkpartners krijgen hiermee snel zicht op ondernemers in de problemen en kunnen gericht helpen. Voor vragen kunt u contact opnemen met Bjorn Borgers, telefonisch via 06-33817919 of e-mail naar bborgers@nhn.nl.

 

3. Soepele omgang bestaande financieringen

Het Participatiefonds Duurzame Economie Noord-Holland (PDENH) en het Innovatiefonds Noord-Holland (INH) gaan soepel om met voorwaarden van bestaande financieringen.

 

4. Advies over steun en werkkapitaal door PIM

De provincie gebruikt het Programma Investeringsgereed Innovatief MKB Noord-Holland (PIM) om getroffen ondernemers te adviseren over steunmaatregelen en werkkapitaal. De verplichte eigen bijdrage voor het maatwerktraject wordt voor twee maanden geschrapt. Hier aanmelden.

 

5. Coulance voor evenementen

De door de provincie gesponsorde of gesubsidieerde evenementen, waar al kosten voor gemaakt zijn, kunnen rekenen op coulance. De provincie bekijkt of uitgestelde provinciale bijeenkomsten een beperkte voorschotbetaling kunnen krijgen.

6. Afspraken worden gerespecteerd

Gemaakte afspraken met leveranciers worden ongeacht de veranderende omstandigheden gerespecteerd. Facturen worden z.s.m. betaald.

 

7. Doorgang bouw en aanbesteding

Alle bouwwerkzaamheden en aanbestedingen gaan door zolang dit binnen de landelijke maatregelen kan. Passende oplossingen vinden met de samenwerkingspartners hebben voorrang boven het scherp stellen van aansprakelijkheden.

————————————————————————————————————

Lokale ontwikkelingen

1. Uitstel betalen gemeentelijke belastingen voor inwoners en ondernemers

Hoorn, SED & Medemblik

  • Inwoners, ondernemers, zzp’ers, stichtingen en verenigingen krijgen tot 1 juli 2020 uitstel van betaling van gemeentelijke belastingen. Het gaat om alle gemeentelijke belastingen, zoals bijvoorbeeld OZB, rioolheffingen en verblijfsbelasting. Deze belastingen worden dus met twee maanden opgeschoven. Deze maatregel geldt ook voor iedereen die de gemeentelijke belastingen in delen per maand betaalt. Het aantal nog te incasseren incassotermijnen en het maandbedrag van de incasso wijzigen niet. De eerst (volgende) automatische incasso is in plaats van eind maart 2020 nu eind mei 2020.
  • Voor andere vorderingen vanuit de gemeente levert de gemeente maatwerk aan deze doelgroepen.
  • De betalingstermijn voor huur van gemeentelijk vastgoed wordt verlengd van 30 naar 90 dagen.
  • Ondernemers, zzp’ers, stichtingen en verenigingen hoeven geen uitstel van betaling aan te vragen. De gemeente gaat na wie onder deze doelgroep valt. Echter, er kan onbedoeld iets tussen wal en schip raken. Stuur dan een e-mail naar invodering@hoorn.nl
  • Woonachtig in Hoorn? Hiervoor kunt u contact opnemen met de volgende accountmanagers:

Accountmanager kantoren en bedrijven – Thérèse Klaver; bel naar 06-55413338 of e-mail t.klaver@hoorn.nl

Accountmanager detailhandel en horeca – Geert Koolen; bel naar 06-50518107 of e-mail g.koolen@hoorn.nl

Accountmanager toerisme/Leisure – Jos van Putten; bel naar 06-46424016 of e-mail j.van.putten@hoorn.nl

  • Woonachtig in Medemblik? Maak gebruik van het terugbelverzoek. Een accountmanager van Economische Zaken neemt zo snel mogelijk contact op.
  • Woonachtig in de SED gemeenten? Neem dan contact op met schaap@sed-wf.nl

 

2. SED, Hoorn betalen leges terug voor evenementen

Voor een evenement dat tot 1 juni 2020 zou plaatsvinden en wordt afgezegd, brengt de gemeente geen leges in rekening. Voor evenementen die verplaatst worden naar een andere datum, brengt de gemeente niet opnieuw leges in rekening.

 

3. Ondernemersfonds Medemblik (SOM)

De tijden zijn onzeker en dit vergt een ondernemende houding van u als ondernemers. De SOM kan u helpen in de ontplooiing van een initiatief. Wanneer uw aanvraag een grotere groep ondernemers binnen Medemblik helpt en een omzetverhogend effect beoogt is de kans groot dat u voldoet aan de voorwaarden die het fonds stelt. Voor aanvragen kunt u kijken op de website van het ondernemersfonds Medemblik. Door de urgentie van de huidige tijd zal het bestuur van de SOM de aanvragen versneld behandelen.

 

4. Ondernemersloket Corona SED

Met als doel:

  • Hulp bij uitvoeren RIVM richtlijnen
  • Uitleg over RIVM richtlijnen
  • Goed doorgeleiden naar landelijke maatregelen
  • Vragen beantwoorden over gemeentelijke uitstel heffingen

 

5. Gemeente Alkmaar

  • Uitstel van betalingen voor alle ondernemers, dus ook zzp’ers, tot 1 juli 2020.
  • Uitstel van betaling tot 1 juli 2020 van reclamebelasting, precario, definitieve toeristenbelasting 2019 en voorlopige aanslagen toeristenbelasting 2020.
  • Niet doorbelasten van rente in verband met latere betalingen.
  • Uitstel van betaling van gemeentelijke leges tot 1 juli 2020 voor vergunningen die aangevraagd zijn voor 1 maart 2020.
  • Een economisch/maatschappelijk noodfonds is in het leven te geroepen. Voor dit noodfonds zal de gemeenteraad gevraagd worden 1,5 miljoen euro beschikbaar te stellen.
  • Op verzoek van de ondernemers heeft de gemeente Alkmaar de laad- en lostijden in de binnenstad uitgebreid. Op deze manier kan de bezorging van goederen tot 12:00 uur plaatsvinden. De basis hiervoor is het verzoek van het Bolwerk en Inretail om er voor te zorgen dat de winkels in de binnenstad zoveel mogelijk één lijn houden en open zijn van 12:00-17:00 uur.
  • Het Ondernemersloket is ingericht als tijdelijke adviesdienst voor ondernemers met vragen over de crisis.
  • Wilt u in contact komen met een accountmanager horende bij uw sector en/of bedrijventerrein? Neem hier contact op.

 ————————————————

Regionale initiatieven

Organisaties worden opgeroepen om hun vacatures gratis te plaatsen op TalentZ om zo veel mogelijk mensen aan een baan te kunnen helpen.

  • Stichting Ondernemersfonds Enkhuizen (SEO)

De SEO heeft per direct een ‘crisispot’ van €30.000,- beschikbaar gesteld voor gezamenlijke initiatieven die de lokale economie en non-profit sector ondersteunen. Heeft u een goed initiatief? Vraag hier aan. Aanvragen worden binnen 24 uur getoetst aan de criteria van de Ondernemersfonds.

Voor meer informatie over de mogelijkheden van het Ondernemersfonds Enkhuizen kan contact worden opgenomen met fondsmanager Judith Albers via j.albers@ondernemersfondsenkhuizen.nl

  • Noodfonds Rabobank

Rabobanken West-Friesland, Alkmaar, Kop van Noord-Holland, Zaanstreek en Waterland hebben samen een fonds verzorgd van 250.000 euro. Deze fonds richt zich op clubs en initiatieven die door de crisis zijn geraakt. Uit het fonds kunnen ook nieuwe activiteiten op lokaal niveau financieel ondersteund worden. Per aanvraag geldt een maximum van 2.500 euro. Aanvragen kunnen ingediend worden bij de lokale Rabobank en moeten voldoen aan bepaalde criteria.

  • Heel Hoorn Helpt

Dit is een initiatief van de gemeente Hoorn in samenwerking met de Hoornse stadscommunity ‘Voor een mooie stad’ en Vrijwilligerspunt. Hier je vind je het overzicht van alle initiatieven die in deze gemeente gestart zijn om elkaar te helpen.

  • Facebook Corona hulpgroepen

Op Facebook zijn er in de regio diverse initiatieven ontstaan om elkaar te kunnen helpen. Vindt hier jouw facebook groep.

Een initiatief van een aantal ondernemingen, om een platform te bieden waarop allerlei goede initiatieven bij elkaar zijn gebracht. Mensen hebben in deze tijd van noodzakelijke isolatie en onmacht behoefte aan inspiratie, aan ideeën die ze met elkaar kunnen delen en aan nieuwe verbondenheid. Ken jij een goed initiatief? Of heb je een andere vraag? Neem dan hier contact op.

Een team bestaande uit ondernemers en particulieren die hun talenten, contacten en mogelijkheden belangeloos inzetten in de strijd tegen het Corona-virus. Wil je helpen? Of ben je een actieve zorgverlener voor coronapatiënten en heb je mondkapjes nodig? Neem dan contact op via:

info@doneereenmondkapje.nl
www.facebook.com/doneereenmondkapje.nl
www.instagram.com/doneereenmondkapje.nl

Ruim 200 lokale ondernemers hebben een warenhuis online geopend. Uitgangspunt is dat dit een platform van de stad is. ‘Het rondje’ langs de winkels, kun je digitaal maken en bestellen bij je favoriete Hoornse winkel.  

  • Digitaal platform Jong HOC

Vanuit Jong HOC is momenteel een platform in ontwikkeling waarbij jonge ondernemers met hun hulpvraag gekoppeld worden aan leden van de harde kern van HOC. Het doel hiervan is om in eerste instantie kennis te maken met elkaar en elkaar te helpen. Vervolgens is het ook mooi dat de diverse ondernemingen van elkaar en elkaars visie op ondernemerschap kunnen leren. En hierop ook wellicht een andere kijk ontwikkelen!

Het streven is dat dit platform binnen een maand ready for lancering is.

————————————————————————

Handige informerende websites  

Er zijn diverse landelijke websites waar meer informatie beschikbaar is en veel gestelde vragen worden beantwoord.